Zoals beloofd: een oplossing voor Poeke!

Op 28 januari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid, Wonen

Het dorpje Poeke kreunt al jaren onder de vrachtwagens die door het dorp denderen. Veelal vrachtwagens die niet in Poeke moeten zijn, maar die het dorp gebruiken om snel van de Tieltsesteenweg naar de Steenweg op Deinze te geraken. De dorpskern is verboden voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton, maar daar schijnen vooral de buitenlandse chauffeurs zich niet aan te houden. De gemeente Aalter gaat die regeling nu bijstellen en vooral veel zwaarder controleren.

Het hele dorp vrachtwagenvrij maken, is onmogelijk. We hebben in Poeke heel wat landbouwbedrijven en daar moeten melkwagens, veevoederwagens en vrachtwagens van de slachthuizen naartoe kunnen. Maar het doorgaand zwaar verkeer dat niet in Poeke moet zijn, moet er uit. We gaan nu de Ruiseleedsestraat en de Knokstraat openstellen voor plaatselijk zwaar verkeer. Dat is nodig om de landbouwbedrijven toegankelijk te houden, maar in de Poekedorpstraat en de Middendreef mag geen vrachtwagen meer door. De politie gaat daar heel streng controleren zodat het tonnageverbod echt gerespecteerd wordt. Ook in de Knokstraat komen strenge controles. Daar zal de politie intensief op snelheid controleren. We laten vrachtwagens daar wel toe, maar men moet zich wel houden aan de snelheid van 50 km/h

 

Buurtbewoner Christiaan Geyssens woont in de Knokstraat en ziet de nieuwe maatregel wel zitten. "Het zijn vooral buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die op hun gps de kortste route intikken, die door ons dorp rijden", zegt Christiaan. "Soms vraag ik mij af wat die mannen hier komen doen. Er wordt in de Knokstraat dan ook nog eens veel te snel gereden, dus die extra snelheidscontroles zijn een goede zaak. Wanneer hier nog enkel het plaatselijk zwaar verkeer zal passeren, dan zal het hier veel rustiger worden."

OCMW-voorzitter en schepen voor N-VA Luc De Meyer woont ook in de straat en hoopt op extra rust. "Alles zal vallen en staan met de politiecontroles", zegt De Meyer. "Die gebeuren nu ook al regelmatig. Zelfs 's nachts hoor ik soms vrachtwagens aan de kant staan, omdat de politie ze aan het controleren is. Een goede zaak. Als chauffeurs weten dat er hier veel controle is, dan gaan ze het risico niet meer nemen."

Begin april gaat de Steenweg op Deinze weer open en start een nieuwe fase van de werken aan de E40 in Aalter. Ook dan moet het sluipverkeer door Poeke een stuk verminderen. De nieuwe maatregelen duren voorlopig tot 1 mei en dan volgt een evaluatie. Wanneer blijkt dat er nog steeds te veel vrachtwagens dwars door het dorp rijden, gaan we toch een vrachtwagensluis installeren, maar dat wordt niet gemakkelijk daar de bussen van De Lijn en ook brandweerwagens en hulpdiensten altijd vlot moeten door kunnen.

 

Bron: Het Laatste Nieuws

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is