Vanaf juli veilig over spoorweg

Op 7 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Ruimtelijke ordening, Veiligheid

De nieuwe brug over de spoorweg aan Nieuwendam in Aalter moet begin juli klaar zijn. De brug vervangt in Aalter vier onbemande overwegen. Momenteel wordt langs de spoorlijn Gent-Brugge in Aalter ook drie kilometer weg aangelegd, zodat iedereen gemakkelijk tot aan de nieuwe spoorwegbrug kan geraken.

 

De werf van Infrabel in Aalter en het naburige Beernem is de grootste momenteel in ons land. Het vervangen van de vier overwegen in Aalter en de overweg in Beernem is een investering van maar liefst 13,5 miljoen euro. "Begin juli zal de spoorwegbrug aan Nieuwendam klaar zijn voor gebruik", zegt woordvoerder Frédéric Petit van Infrabel. "Dan gaan de vier onbewaakte overwegen in Aalter en Maria-Aalter dicht. De overweg aan Jezuïetengoed (ter hoogte van het vroegere restaurant Herdershoeve, red.) gaat ook dicht. Daar komt geen alternatief, maar er wordt wel een nieuwe weg langs de sporen gelegd, zodat je van daar tot aan de nieuwe brug kan rijden om de spoorweg over te geraken. De derde spoorwegovergang net voor het station van Maria-Aalter gaat dicht en wordt vervangen door een tunnel, die enkel door voetgangers en fietsers kan gebruikt worden. Ook de spoorwegovergang Vaanders, net op de grens van Maria-Aalter met Beernem, gaat dicht en wordt vervangen door een voetgangerstunnel."

 

Dat 13,5 miljoen euro veel geld is om vijf overwegen te sluiten en voor alternatieven te zorgen, zal niemand ontkennen. De nieuwe brug aan Nieuwendam oogt ook heel groot en breed voor de kleine weggetjes die daar maar liggen, maar dat komt doordat de brug natuurlijk ook landbouwvoertuigen moet aankunnen. En ook het verkeer dat vroeger de andere overwegen nam, zal nu langs Nieuwendam gestuurd worden. 

 

De werf in Aalter is voor Infrabel een schoolvoorbeeld van hoe het overal zou moeten worden. Want het aantal ongevallen op overwegen moet omlaag. Vorig jaar zijn opnieuw 45 ongevallen gebeurd op onze spooroverwegen. Het aantal dodelijke slachtoffers is wel zwaar gedaald: van 11 doden in 2015 naar vier doden vorig jaar. "Het niet respecteren van de verkeersregels is en blijft de belangrijkste oorzaak", zegt Frédéric Petit. "Een belsignaal, rode knipperlichten of zelfs slagbomen negeren, is levensgevaarlijk en vormt nog altijd een sociaal-maatschappelijk probleem."

Sinds 2005 heeft Infrabel al meer dan 300 overwegen kunnen afschaffen. Vorig jaar heeft Infrabel 33 miljoen geïnvesteerd aan extra veiligheid op overwegen.
 

Bron: Het Laatste Nieuws

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is