Op weg naar minder CO 2-uitstoot

Op 12 mei 2015, over deze onderwerpen: Energie

Eind maart ondertekenden Aalter en Maldegem samen het Europese Burgemeestersconvenant. Hiermee engageren ze zich om de Europese klimaatdoelstellingen te behalen door de CO2-uitstoot op hun grondgebied met minstens 20% te verminderen tegen 2020.

Hiermee erkent Aalter, samen met meer dan 6.000 andere Europese gemeenten, de klimaatproblematiek. Dit Europees initiatief werd in 2009 leven ingeblazen omdat de Europese Unie gelooft dat zij niet alles centraal kan decreteren en dat lokale acties heel belangrijk zijn om de doelstellingen te helpen realiseren.

Om een concreet actieplan te garanderen, werd via de Provincie Oost-Vlaanderen een overeenkomst afgesloten met KU Leuven voor de uitvoering van een CO2-nulmeting en een scenarioanalyse. Door het in kaart brengen van de huidige toestand en te verwachten evoluties kan een inschatting gemaakt worden van de inspanningen die een gemeente moet uitvoeren.

Hierbij werd de CO2-uitstoot in Aalter al in kaart gebracht, waaruit bleek dat de industrie (41%), de huishoudens (26%) en transport (17%) de grootste inbreng hebben (cijfers 2011). Bij deze sectoren ligt dan ook de uitdaging om gepaste CO2-reducerende maatregelen te treffen.

Actieplan voor Duurzame Energie

De uitstoot met 20% verminderen, kan alleen maar als inwoners, handelaars, bedrijven, verenigingen, landbouwers… de handen in elkaar slaan. Daarom werd er een uitgebreid participatieproces opgestart. Alle gemeentelijke diensten en beleidsverantwoordelijken, maar ook enthousiaste inwoners en mensen van bedrijven en verenigingen worden betrokken. Wie wil deelnemen, neemt contact op met de cel Ruimtelijke organisatie en leefomgeving, via milieu [at] aalter.be of tel.: 09 325 22 00.

Alle voorstellen en doelstellingen worden in een Actieplan Duurzame Energie (Sustainable Energy Action Plan of SEAP) gebundeld. Het Actieplan zal ook worden voorgelegd aan verschillende adviesraden en deelnemers van de klimaatteams om tot een gedragen document te komen. Het gemeentebestuur geeft alvast het goede voorbeeld door minder energie te zullen verbruiken in de gemeentelijke gebouwen, het aantal voertuigkilometers terug te dringen, de openbare verlichting aan te passen, …

Oost-Vlaanderen klimaatneutraal

Oost-Vlaanderen wil een klimaatneutrale provincie zijn tegen 2050. In een klimaatneutrale provincie is de uitstoot aan broeikasgassen in evenwicht met wat de natuur en de bodem kunnen opnemen. De Provincie bracht in een klimaateffectschetsboek de mogelijke gevolgen van de klimaatverandering in Oost-Vlaanderen in beeld. In een volgende stap werd de CO2-uitstoot op het grondgebied berekend per sector. Het klimaatplan bevat enerzijds maatregelen om de uitstoot aan broeikasgassen te beperken en anderzijds noodzakelijke aanpassingen aan het wijzigende klimaat. De Provincie ziet haar steden en gemeenten als sterke partners om haar klimaatambities waar te maken.

Bron: Gemeente Aalter

Hoe waardevol vond je dit artikel?